28.5.2018

Helsingin Kalamaraton 2018

Osallistuin toukokuun viimeisenä viikonloppuna 2018 OFG:n jätkien kanssa ensimmäistä kertaa Kalamaratonille. Mukana seurassa olivat jo yhden maratonin kokeneet Hannu ja Harri sekä ensikertalainen Risto. Minä, Hannu ja Harri toimimme kisakalastajina ja Risto "huoltajana". Huoltajan vastuu kisassa oli tehdä kaikkea, kuten esimerkiksi ajaa ja hoitaa välineitä mutta ei kalastaa. Täytyy tässä vaiheessa nostaa hattua Ristolle, hän malttoi olla tukenamme vaikeinakin hetkinä tarttumatta itse vapaan. Osa myös tämän postauksen kuvista on Riston ottamia.

Kisa alkamassa, sääntöjen läpikäyntiä Olli Varhimon toimesta.

Kalamaraton on 24 tuntia kestävä lajikalastuskilpailu, jossa yritetään saalistaa kaloja vapavälinein. Voittaja on se joukkue, jolla on 24 tunnin jälkeen saaliina eniten eri lajeja. Kalojen koolla ei ole väliä mutta alamittoja ja kalastuslakia tulee noudattaa. Jos lopussa joukkueet ovat tasatuloksissa paremmuus ratkaistaan ässälajien (yksittäinen kisassa saatu laji) ja parhaan kymppiajan (kuka saa ensimmäinen kymmenen lajia kasaan) suhteen. Vapoja saa olla joukkueella käytössä kerrallaan kolme. Kalastuksessa tulee ottaa huomioon kalastusalueen kalastusrajoitukset ja rauhoitukset. Helsingin Kalamaratonia varten järjestäjä SKES oli hakenut poikkeuslupaa muutamaan virtavesipaikkaan, jossa sai kalastaa heittovälinein ja onkia esimerkiksi töröä. Ennen kisaa kovasti pohdimmekin OFG:n sisällä sääntöjä ja esimerkiksi juuri töröä mutta kisapäivänä pidetty info selvensi asiat. Kiitos siis järjestäjille hyvästä infotilaisuudesta! Helsingin Kalamaratonin säännöt rajoittivat kalastuksen tapahtuvan nimenomaan vain Helsingin kalavesiltä, muualta kalastettuja kaloja ei olisi voinut kisaan hyväksyä. Saadut kalat piti myös viedä kisakeskukseen tarkistettavaksi.

Kisa juuri alkanut, ensimmäiset aloittaneet onkimisen ja osa juossut jo autoon Honkaluodosta (takana kisakeskus),
Kisaurakkamme alkoi lauantaina 26.5.2018 Mustikkamaan viereiseltä saarelta Honkaluodosta. Olimme OFG:n kanssa ilmoittautumassa kisaan hyvissä ajoin ja automme oli pakattu aivan täyteen vapoja, saappaita, syöttejä, vaatteita, haaveja, mäskiä ja muuta kisassa tarvittavaa välineistöä. Kisaa ennen olimme harjoitelleet lajionkimista neljänä työpäivän jälkeisenä iltana saaden kasaan 12 eri lajia. Kevyt valmistautuminen siis. Ilma oli kaunis ja aurinkoinen, shortseissakin olisi pärjännyt mutta valitsin itse pitkät housut heinikoiden vuoksi. Yöksi oli tulossa myös vähän viileämpi keli. Aurinkorasvaa ja aurinkolaseja sai silti käyttää sekä lauantaina että sunnuntaina. Juomavettä myös meni kisan aikana iso tonkka. Kuulemma aurinkoinen keli ja laskussa oleva vesi eivät helpottaneet kisaa yhtään. Kuuma kevät oli myös lämmittänyt rantavedet niin, ettei siika esimerkiksi ollut tavoitettavissa enää Helsingin rannoilta. Kun kello löi 12 ryntäsivät joukkueet Honkaluodosta onkimaan lähivettä tai autoon jatkamaan matkaa valmiiksi mietityille onkipaikoilleen. OFG:n joukkue lähti ajamaan kohti Viikkiä ja kokeilemaan josko ensimmäinen lajimme olisi Hopearuutana.

Hopearuutanan onkimista ilman tärppejä,

Viikkiin saavuttuamme oli joku joukkue saanut jo kohdelammesta Hopearuutanan, aivan kuten Harrikin sai harjoituksissa ennen kisaa. Me yritimme kalaa reilu puoli tuntia mutta luovutimme kun sitä ei kuulunut. 24 tuntia on pitkä aika mutta sitä ei voi käyttää vain yhden kalalajin perässä. Viikistä meille tuli ensimmäinen "pummi", eli paikka mikä ei tuottanut suunnitelman mukaista kalalajia. Tämä ei mieltä painanut, Viikkiin oltiin tulossa takaisin myöhemmin kisassa pummin vuoksi. Viikin jälkeen suuntasimme Keravanjoelle, josta Hannu sai tavoitekalana Törön ja Harri pasurin (mikä myöhemmin paljastui lahnaksi). Matka Keravanjoelta jatkui Vantaanjoelle, josta saimme useita uusia lajeja ja tavoitekalana Turvan. Turpaa piti tosin odotella hetki ja paikkaa mäskätä muta lopulta sain ongella hienon yksilön. Olin myös heittänyt molemmilla jokipätkillä haukea kevyellä setillä mutta ilman tärppiä. 2016 kisassa Hannu ja Harri pummasivat hauen ja se pikkaisen stressasi ainakin allekirjoittanutta 2018 kisan suhteen. Tässä kohtaa kisaa meillä oli viisi lajia.

Turpa

Kävimme jokiosuuksien jälkeen maittavalla hampurilaisaterialla ja jatkoimme matkaa kohti Länsi-Helsinkiä. Lampionginta jatkui. Haukea ei tullut sieltäkään (näin yhden) eikä hopearuutanaa mutta kymmenpiikki, ruutana ja suutari tulivat. Kun lammet oli kalastettu huolellisesti päätimme siirtyä merelle hakemaan peruslajeja ennen iltaa ja saimmekin kasaan kokonaistilanteeksi 12 lajia. Hannu ja minä käytimme kuusi metrisiä onkia ja Harri erittäin tehokkaasti toiminutta pohjaonkea. Haukeakin yritin taas mutta tuloksetta. Palautimme myös lajit Honkaluotoon tässä kohtaa (10 lajia kasassa) mutta kaikki pasurimme paljastuivat lahnoiksi. Saimme vinkkiä mistä löytää sorva ja jatkossa otimme ylös muutaman "pasurimaisen" kalan paikaten pummin lopulta. Honkaluodossa tankkasimme itseämme lisää ruokaa makkaralla. Hienosti pelasi järjestäjä SKESin huoltokiska ja palvelu! Ennen yötä oli vielä hetki aikaa, jonka käytimme Vanhankaupunginkosken suvannolla koittaen uusia lajeja mutta emme saaneet mitään uutta erikoista vaikka suvanto oli täynnä särkikalaa. Vimpa jäi saamatta ja kuhaa yrittäessä jätin pohjaan varmaan seitsemän jigiä.

Peruslajeja hakemassa.
Kun ilta hämärtyi pääsin joukkueen kanssa kokeilemaan mystistä lirkkimistä. Lirkkimisen ajatus on siis pyytää kaloja, joita on vaikea päivällä tavoittaa. Tokot, piikit ja monet muut pikkukalat tulevat yöaikaan paremmin esille matalissa kivikko- ja hiekkarannoissa. Kalat ovat niin pieniä että koukut ovat kokoa #30 ja pienempiä. Syötiksi laitetaan yleensä olemattoman kokoinen pala kärpäsentoukkaa. Kalat löytyvät nilkkasyvyydestä mutta niitä on vaikea koukuttaa ja houkutella. Vapana minulla oli vanha perhovavan kärki, siinä siimana 0,08mm ohut monofiili, kevyt painotus lyijypalloilla ja tippetissä valmiiksi kotona sidottu koukku. En voinut uskoa lirkkiessäni Itä-Helsingin rantoja kuinka paljon kaloja rantavesissä oli! Todella erikoista ja hienoa puuhaa bongata kaloja otsalampun valossa. Lirkkiminen tuotti meille kolme lajia lisää: kivisimpun, kivinilkan ja hietatokon.

Lirkkimissä kauniissa kesäyössä.

Yö meni todella nopeasti ja itselläni keskittyminen heikentyi väsymyksen myötä. Risto oli jo onneksi lepäillyt osan lirkkimisestä, hänellä oli kuitenkin raskain taakka eli joukkueemme kuljettaminen autolla läpi Helsinkin. Otin Riston seurana 40 minuutin torkut aamuyöstä auton takapenkillä tuskaisessa asennossa. Sillä välin Hannu & Harri kävivät lampionkimassa joukkueelle piikkimonnin. Tämä nostatti fiilistä ja päätimme lähteä hakemaan Ruoholahdesta silakkaa. Se tulikin 15 minuutissa ja lajeja oli kasassa nyt jo 17. Palasimme takaisin idemmäksi allikkosalakan ja sorvan perässä, saaden näistä sorvan. Allikkosalakka oli tänä vuonna paljon vaikeampi kuin aiemmin koska Viikistä kanta oli ilmeisesti miltei kuollut kokonaan. Viikistä kuitenkin kävimme uudestaan kokeilemassa hopearuutanaa ja se sieltä saatiin. Nyt kasassa oli 20 lajia, joka oli ennen kisaa ollut meidän tavoite!

VKK:lla epätoivoisesti jigaamassa kuhaa.
Hauki oli vielä meiltä saamatta mutta nyt päätimme lähteä yrittämään pelkästään sitä. Olimme tähän asti heittäneet sitä vain onkimisen yhteydessä ilman tulosta. Kaveriltani Jarkolta saatu vinkki meripaikasta ei pettänyt vaan sain kymmenellä heitolla neljä tapahtumaa ja näistä yhden kalan ylös. Hauki ei ollut iso mutta toi suuren helpotuksen joukkueelle. Lajimäärä nousi hauen myötä lukuun 21. Loppuaika käytettiin VKK suvannolla, josta tuli Vimpa Hannulle muttei yhtään kuhaa minulle tai Harrille. Palautimme loput lajit saaden kisamme lajimääräksi 22 eri kalaa. Tulos oli ylittänyt odotuksemme ja olimme erittäin tyytyväisiä. Kisan loppuhetkiä seuratessa verkosta ja paikan päältä oli kärjen tilanne erittäin jännittävä. Lopulta voittajaksi selviytyi ulkopaikkakuntalainen Onks se pohjas-joukkue 28 lajilla. Perässä tuli viisi muuta joukkuetta 27 lajilla, joiden paremmuus ratkaistiin kymppiajalla. OFG oli sijalla 18/60. Hyvä tulos! Onnea voittajille ja mitalisijoille, kiitos SKESille järjestämisestä, kiitos toisille joukkueille reilusta kisasta ja tietysti OFG joukkuetovereilleni!

Lajitunnistusta kaloja palauttaessa.

Tulokset 2018: http://kalamaraton.skes.fi/kisaseuranta/ (linkki saattaa hajota tulevaisuudessa)
OFG saadut kalalajit: http://kalamaraton.skes.fi/kisaseuranta/index.php/competition/current?action=catchlist&tid=222&eid=61

Helsinki on upea kaupunki onkijan näkökulmasta ja tämä kalamaratoniin osallistuminen avasi minun silmiä. Kannattaa osallistua jos vaan pääsee, kokemus oli itselle mahtava!

Kisan jälkeen päällimmäinen fiilis oli väsynyt ja onnellinen. Hyvien yöunien jälkeen (10h) seuraavalla viikolla ajatukset kääntyivät 2018 kalastuskauden jatkamiseen ja siihen että myös 2019 pitää osallistua Helsingin Kalamaratoniin. Saataisiinko kasaan 24 lajia?